Er Storytel ved at gå konkurs? – Eller er de blevet grådige?

Grådig mand der ikke ser farerne i jagten på penge

Storytel – en genial app som giver os mulighed for at lytte til masser af bøger online. Lidt lige som Netflix bare lydbøger.

Vi betaler 79 kr om måneden for Netflix og kan se egenproducerede serier, masser af serier til børn og film i alle genre.

I øjeblikket betaler vi 99 kr om måneden for Storytel. Jeg undrer mig over at det koster mere at have fri adgang til lydbøger end til film.

Så tænkte jeg. Storytel er jo indtil videre kun i Skandinavien. Netflix har et meget større marked og mange flere brugere. Men Netflix oversætter og indsætter tekster eller indtaler stemmer på filmene til de ikke engelsktalende lande de markedsfører sig i. Det er også et kæmpe arbejde, som skal tjenes hjem via abonnementer – i Danmark et begrænset marked.

Nå – men ok. 20 kroner mere om måneden for Storytel. Det går nok.

For ikke så længe siden læste jeg at Storytel havde købt Mofibo for et trecifret millionbeløb. Godt gået af Mofibo. Abonnementspriserne var vist ens og udbuddet noget nær det samme. Det vil helt sikkert kunne skabe synergi og komme forbrugerne til gavn.

Det første jeg tænkte: så sænker Storytel nok snart prisen. Det vil da være oplagt. Denne besnærende tanke var i den grad naiv tænkning.

Hvorfor var det naivt at tænke sådan?

Jo – i går – lørdag, den 9. Juli modtog jeg en nyhedsmail fra Storytel. Jeg er nemlig kunde eller medlem. Overskriften var ’Nyt fra Storytel’ og den handlede om en prisændring.

Storytel skrev blandt andet til mig:

For fortsat at kunne give dig det største udvalg af titler og endnu bedre bogoplevelser ændrer vi prisen på abonnementet til 129 kr./måned. For dig som allerede er kunde ændres prisen fra 8. august 2016. Indtil da koster det fortsat 99 kr./måned. For nye brugere, der tilmelder sig Storytel, er prisen 129 kr./måned fra i dag.

Ups! Storytel. En prisstigning fra 99 kr om måneden til 129 kr pr. måned. Det svarer til en stigning på 30,3%.

En prisstigning i en tid hvor forbrugerpriserne ellers står næsten stille. En prisstigning hvor teknologi og platforme muliggør lavere og lavere priser til flere og flere brugere.

Kunne det tænke sig at prisstigningen skal finansiere købet af Mofibo? Jeg ved det ikke og vil ikke bruge min tid på at gå ind i dybe analyser af dette. Det er der andre der er meget bedre til end mig.

For mig drejer det sig om at jeg som forbruger føler mig taget lidt i rumpen af nogle lidt for smarte forretningsfolk. Hvis det ikke er tilfældet skyldes det måske at Storytel ikke er specielt gode til at kommunikere med deres kunder.

Selvfølgelig koster ting penge. Selvfølgelig skal de dygtige folk bag Storytel tjene penge, men at lade et produkt stige med over 30 procent uden varsel for nye kunder og med én måneds varsel for gamle loyale kunder kan kun være et udtryk for at der ikke er styr på forretningen.

Det lugter af enten:

  1. En feberredning – Storytel er ved at gå konkurs og må nu se om kunderne vil hjælpe
  2. Grådighed – Konkurrenten er opkøbt, nu malker vi kunderne

Hvis det er en feberredning, så meld det dog ud. Så vil jeg gerne være med til at støtte en god idé.

Hvis det er grådighed, så bør vi – kunderne – fortælle at det ikke er i orden. Der sidder rigtig mange dygtige iværksættere klar til at starte en tilsvarende tjeneste op. Kom i gang. Det kan næsten kun gå for langsomt.

Lad os få en ny Mofibo eller en klar udmelding fra Storytel.

Efterlad et svar

XHTML: Du kan anvende disse 'tags': <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

logo for bekat.dk

Personlig Blog - Jørgen Christensen - jch(snabel-a)bekat.dk - ©